en sjö

Jag har sett en sjö, jag har sett mig själv

I den var jag spegelvänd och blå

Jag försökte förstå varför jag alltid splittras

När jag kommer för nära

För djupt inpå

Jag tror jag drunknar i mig själv


Jag har sett en sjö, har sett lekande barn

De lekte med vattnet så sanden försvann

Jag glädjes med dom, men solen den brann

När de kom för nära

Stack fingret i elden

Och begravde deras själ


Jag har sett en sjö, har sett olika land

De använde vapen och rodde i hamn

Jag försöker förstå vilka som drunknat

När de offrat sig själv

För sitt eget land

De såg himlen så blå och sjönk


Jag har sett en sjö, isig och kall

Den kan lyfta eller äta ett helt människovalv

Jag har försökt förstå vad som är ämnat för mig

Blickar ut, andas in

Känner efter hur varmt

Går iväg från en sjö som nu mer är röd

december 2008


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0